понеделник, 24 октомври 2016 г.

Гранд корупцията е лепилото на модела на управление - да напишем заедно мрежова статия

Това са наброски на статия която предлагам заедно да напишем. По-долу предлагам тезиси и "рошави" съждения, а Вие ги променяте, допълвате, предлагате.

Ще го наречем - мрежова статия/и/. Ако приемете ще бъда модератор на вашите бележки, но приемам и други доброволци, включително и по отделните точки.

Накрая резултатът ще го публикуваме като общо дело, като всеки принос ще бъде отбелязан и почетен.

Условието е идеите да бъдат извън кутията /т.е. да не са клишета/, идеите Ви да не се възприемат като пропаганда /тя не стига до сърцата и умовете на хората

Ето Ви опорните тези

1. Гранд корупцията е ключов организационен принцип на модела на управление от 1989 до ден днешен. Затова и битката срещу нея е невъзможна в рамките на този модел и с тези органи за борба с нея - нито прокуратура, нито следствие, нито съд, нито МВР, нито комисии, нито Парламент, нито правителство могат да направят нещо значимо.
Махнете ли грандкорупцията се разпада системата . реже се клона на който се крепи властта.

2.Главните действуващи лица - Цацаров взе Делян Добрев заложник в договарянето с Борисов относно ангажименти на бъдещия президент спрямо промените в ВСС. Доган е кукловодът.

3. Лечението на горният проблем започва от осъзнаването на това което Трайчо говори - хората да повярват, че могат да променят нещата. Не защото веднага ще бъдат много или всички ще излязат на улицата, а защото текущият модел ще грохне под тежестта на своята абсурдност. Вие вероятно не виждате цялата картина - но Те се изчерпаха - нямат вече "гориво" за своя модел. Русия на Путин няма пари - тя никога не е давала свои пари на своите проксита тук, а е връщала част от парите, които взема от нас - от нефт, газ, ядрено гориво. Цените паднаха - не остана достатъчно за Центъра в Москва и тук вече няма.

4. Аргументите - Революцията се случва - къде видяхте най-бързите и адекватните реакции на интервюто на Борисов - в социалните мрежи. Спрете да мислите, че само с излизане на улицата стават нещата. Достатъчно е да откажете да им вярвате на плитките пропагандни схеми, те да знаят за Вашето недоволство и да не могат да Ви считат за "полезни идиоти". Както и да съучаствате с това което знаете и можете в разкриването на механизмите. Важно е да не се страхувате /това звучи като клише/, но страхът е другото "лепило" на Системата.

Ако забелязвате журналистите в централните медии започнаха да "издишат". Изостават от това което хората очакват от тях и затова общественото мнение се формира все повече в мрежите и извън контрола на официалните медии, т.е нуждата от журналиста като посредник изчезва. Не, журналистите имат огромно поле за изява - но в нова роля. Това което някои известни водещи правят - ориентират и живеят с предаването по законите на социалните мрежи, с хора които са активни там и по теми, които се развиват там. Без да се притеснява, че има неудобни теми. Добавят визията и модерацията /от себе си/.
Не твърдя, че Те не опитват да си върнат контрола и в социалните мрежи - но там йерархиите и централния контрол не работят.

11 коментара:

  1. Уважаеми г-н Василев,
    Успех в начинанието. Няма вечни неща. „Пътешествието от хиляда мили започва с първата крачка!“. Моята вяра и принос, че хората можем да променим нещата е сигнал за корупция в Патентно ведомство (ПВ) от средата на юли т.г. срещу Председателя на ПВ. До момента не съм получил отговор на „уставния“ формуляр, но сигурно не е заради проверка на сигнала, защото не съм информиран, че има назначена комисия за целта. Постарах се да потърся в Бг законодателството дали е предвиден срок за отговор на сигналите за корупция. Не е предвиден такъв срок!
    Очаквам да се гласува новия закон за корупция и да подам моя сигнал до новия орган за борба с корупцията, който се очаква да бъде с повишени правомощия, уж… Дано в новия закон има предвидена процедура със срокове за отговори на сигналите за корупция. Считам за редно в сайта на този орган да бъдат публикувани явните сигнали за корупция, които не са оспорени по съдебен път.
    Прилагам моя сигнал. Той е показателен и с това, че е два пъти е нарушен ЗПРПМ (Закона за патентите…) за да бъде назначен послушния човек – лепило да ръководи ведомство, което на пръв поглед се очаква да е далеч от корупционните примери. Няма празно…
    С най-добри пожелания: Недялко Попов
    П.С. Поради големината на файла сигнала за корупция ще публикувам като следващ коментар.
    Н.П.

    ОтговорИзтриване
  2. ФОРМУЛЯР

    Сигнал за корупция в Патентно ведомство на Република България

    Моля опишете всички данни за служителя на ведомството за когото подавате сигнал, че извършва нарушения.

    Представете доказателства за откритите нарушения.
    Доказателствата са косвени, но логични. Именно за да бъдат маскирани доказателствата ни е отказан достъп до всякакви документи по спорния патент. Претендирам да съм ако не единствения, то поне най-компетентния специалист от гледна точка на технологията и химията в него и можех да бъда най-полезен, ако ПВ имаше намерение да защити честта и интереса си.

    Име на служителя Камен Веселинов
    Организационна структура в която работи: Председател на Патентно ведомство
    Моля, опишете събитието
    Случаят е желанието на Лукойл да не плати на авторите на служебно изобретение, което е използвано 10 години до 2008 г., когато Лукойл спира от експлоатация инсталация, произвеждаща бутени. В съда Лукойл губи три съдебни иска и дори за един период от 2 години плати възнаграждение на авторите. Във ВКС виси дело, където Лукойл обжалва решенията на предните инстанции, в Апелативен съд София също има трето дело, което Лукойл обжалва, защото в съда вярват на вещи лица, не минава номерът с използването на патент, който водел до „загуби“. Като изход в Лукойл решават да пробват с обявяване на въпросния патент в пълна несъстоятелност. Публична тайна е фактът, че за ръководители на ведомства в България е практика да се назначават хора, които са послушни. По каква друга логика е назначен Камен Веселинов, при това на два пъти в нарушение на изричния текст в ЗПРПМ, Чл. 79. (6),“ За председателя и неговите заместници са задължителни следните изисквания: да са работили в областта на индустриалната собственост над десет години и да имат висше техническо или юридическо образование…“. Нужно ли е да се обяснява, че това се случва след изборни победи на ГЕРБ и защо?
    С поставено „частно“ лице, което е на граждански договор към Лукойл (!?) иска обявяване на патента в пълна несъстоятелност, Лукойл не възразява и се започват едни срещи с „частното“ лице и делегации от „специалисти“, които твърдят нелепости, съвещания и пр., докато накрая Лукойл постига желаното.
    Повод за сигнала ми е фактът, че след осъдителни решения от две инстанции да бъде даден достъп на авторите до патентното досие, К. Веселинов позволява частичен достъп само до последния акт на ПВ, но забележете, в това решение има най-малко 11 приложения с лъжи от Лукойл, до които отново не ни се дава достъп, за което ще повторим съдебните процедури за достъп. Никой ли в ПВ не се интересува има ли истини в тях? Защо се вярва на твърденията на Лукойл, който е предизвикал тази срамна история?
    Държавният и ведомствен интерес е Лукойл да плаща патентни такси, авторите да плащат данъци за възнагражденията, които им се полагат. Само че личният интерес на К. Веселинов явно не съвпада с държавния. ПВ има формални основания да не ни допусне до „твърденията“ на Лукойл, но няма морални такива да не ни позволи да защитим както патента, така и честта на ПВ. Никакви фирмени тайни не стоят зад отказът на ПВ да защити патента, който е дал като ни даде право на възражение поне. От предоставеното ни решение за частичен достъп е явно, че ПВ не е ползвало външни експерти технолози, които да вземат отношения по „противоречие с първия закон на термодинамиката“ и пр. глупотевини, които могат да ошашавят всеки преднамерен. Разбирам и познавам стила и методите на Лукойл. Те ги пробваха пред 6 съдебни състава, но… там не минаха. В ПВ, където би трябвало да има експерти технолози, явно има други причини да не се стигне до истината. И аз знам името на тази причина и защо. От предоставеното ни решение се вижда, че в обсъжданията липсват становища на външни неутрални експерти. В този своеобразен процес няма две страни.
    Следва продължение:

    ОтговорИзтриване
  3. Допълнителни основания за съмнения относно некоректното отношение към авторите е и неспазването на сроковете за произнасяне на решения, обжалването на решението на Административен съд гр. София, отказът да ни бъде даден достъп до поддържането на патента от Лукойл през годините. И това ли е фирмена тайна? Имаме сведения, че те са престанали да плащат навреме патентните такси.
    Дълъг е списъкът със съмненията ми. Зная, че ще получа витиеват отговор. Зная, че К. Веселинов не би си подал оставката, не би си отдъхнал от тази отговорност. Той е на държавна ясла близо половин век.
    Моля да имате предвид и това, че този отговор в бъдеще ще бъде сравнен с решения, ако не на български, то поне на Европейски съд. Освен това очаквам отговор поне на въпроса дали предстоят поправки в инструкцията за достъп след съдебното решение на ВАС или …?

    Данни на лицето, което подава сигнала:
    Име Недялко
    Фамилия Попов
    Телефон 0878817830
    E-mail адрес ntpopov@abv.bg
    Адрес Бургас, ул. Шейново, № 92, ап.3.

    14.07.2016 г.

    ОтговорИзтриване
  4. Когато се използва понятието „гранд корупция“, е съществено да се знае, че то не е някаква емоционално оцветена фраза, родена от общественото (или нечие лично) негодувание, нито пък е измислено в България. Grand corruption (англ.) е официален термин, използван от редица авторитетни световни организации, който на български би могъл да се преведе описателно, макар и не съвсем изчерпателно, като „корупция по висшите етажи на властта“.

    Програмата на ООН за околната среда дефинира гранд корупцията като „корупция, която завладява най-високите нива на държавната власт, водейки до широкообхватна ерозия на доверието в доброто управление, върховенството на закона и икономическата стабилност“ (http://www.unep.org/training/programmes/Instructor%20Version/Part_2/Activities/Interest_Groups/Decision-Making/Supplemental/UN_Anti_Corruption_Toolkit_pages_10to16.pdf стр.1-2) – за разлика от дребната (petty) корупция, която вирее на по-ниски нива и има за цел лично облагодетелстване на отделния индивид. „Най-съществената разлика между гранд корупцията и дребната корупция“, продължава дефиницията, „е че първата включва деформиране или корумпиране на основните функции на управлението (...)“.

    В материалите на Трансперанси Интърнешънъл гранд корупцията е дефинирана като „действия, извършвани във високите нива на управлението или в основните функции на държавата, които позволяват на лидерите да извличат облага за сметка на обществения интерес“ (https://issuu.com/transparencyinternational/docs/ti_plain_language_guide?backgroundColor= стр.27).

    По смисъл „гранд корупция“ частично се застъпва с понятията „политическа“ или „системна“ корупция, а на места се използва и като техен синоним. Но последните две са по-общи и някак безадресни – а доколкото у нас гранд корупцията може достатъчно лесно да се персонифицира, има основание именно терминът „гранд корупция“ да влезе в масова употреба.

    Вярно е, че звучи като дразнеща чуждица; но и самата гранд корупция у нас не е толкова продукт на собственото ни обществено развитие, колкото явление с чужд генезис. Тя е привнесена заедно с налагането на чужд командно-административен модел след 1944 година, 45 години усъвършенствана под благосклонен чужд надзор, и в момента се контролира и стимулира от същия чужд източник, този път с геополитически цели.

    (Това за начало :))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря. Много добър текст. Сега ако може да го приземим към конкретиката в България. Примери - бол - КТБ, Белене, Потоци, Банки, търгове. Не толкова отделните случаи, а общия знаменател, тенденция, институционалния проблем, прогнозите, лечението. Много ми хареса - "личния интерес" - защото това е действително така. Винаги е парите - властта е само инструмент към тях.
      Благодаря Ви защото терминът гранд корупция у нас се избягва - нарича се политическа корупция, но не е същото.

      Изтриване
    2. За съжаление, гранд корупцията не е изолиран феномен или самостоятелен процес, чиито корени лесно могат да се проследят и отрежат. Тя е продължение на трайно установени практики в управлението – практики, прилагани достатъчно дълго и систематично, за да се превърнат не само в интегрална част от начина на живот, но и от начина на мислене.

      И – което е още по-неприятното – част от начина на живот и мислене не само на тези, които я практикуват, а и на тези, които са нейни жертви. Първите са убедени, че правото да са корумпирани си идва с поста, а вторите са се примирили, че е така.

      Точно този разрушителен ефект на 45-те години соц е невидимата бариера, която още не можем да прескочим като общество.

      В една Великобритания или Германия откровени гаври като цирка (трагичния цирк) с КТБ или дори само „оня“ хидроинженерен хонорар биха накарали обикновения гражданин да настръхне. И да излезе от подредения си дом, за да се присъедини към улична демонстрация. Без да чака да го возят до сборния пункт с автобуси.

      Да не говорим, че подобно събитие би предизвикало лавина от оставки в управлението – включително и на хора, чиято единствена вина е, че не са го видяли достатъчно рано, за да го предотвратят. И тези оставки няма да се подадат чак когато улиците се напълнят, а ще се постараят да изпреварят масовия протест. А журналистическата гилдия ще се настърви като рояк оси и няма да прощава нито на иначе уважавани личности, нито на силните на деня.

      Не защото икономиката ще се събори от някой и друг изгубен милион (или даже милиард). Дори не защото парите от данъците на хората ще са хвърлени на вятъра, следователно тези, които са ги внесли в държавния бюджет, с основание ще се почувстват ограбени. Там знаят, че никой не е застрахован от грешки, и могат да простят едно грешно решение.

      Това, което не могат да простят, е ЛИПСАТА НА РЕСПЕКТ. Респект от страна на властта към тези, които са я поставили да управлява. Доколкото следя чужди медии, там много рядко наричат народа „суверен“ – за сметка на което народът има реалното самочувствие на такъв.

      За разлика от тук.

      (Извинявам се, ако сте го получили два пъти: първия път го пуснах от другия лаптоп, но нещо май се обърка, затова го изпращам пак.)

      Изтриване
  5. "Махнете ли грандкорупцията се разпада системата . Реже се клона на който се крепи властта".
    Така си е,и точно това е причината за избора "терминал 2",тъй като мислещите хора виждат бъдещето тук като прецакано. Правдата е в ръцете на един човек (гл. прокурор),който се самосезира за гонки с автомобили,но не и за кражба на 4 млрд. Механизмът на страха е много прост и ефикасен : в корумпирана,но все пак "нормална" държава,например Италия,съдебната система при всичките и кусури не оставя в хората чувството за несправедливост.Има лека миризма на мафия,но тя е там някъде горе,високо и не те души.При нас прокуратурата дори вече не имитира безпомощност и некомпетентност,не си прави труда да заблуждава някого,напротив! Дошло е време за показно.Тези,които стоят отзад вече не се свенят да покажат "кой е шефът" и това е целта-от граждани,през кметове,депутати и министри всеки да си наляга парцалите.Може всички да сте в ступор от КТБ,"двете каки",цигари-оръжия-ИДИЛ-пари,бедняка-милионер Георгиус Георгиу от Кипър,Белене,но това не ви влиза в работата,това е нормално,така решаваме ние! Табуто-съдебна реформа. Враговете-всички,които плямпат за нея,особено тези,които са от нашите редици.
    Как,г-н Василев се демонтира тази смазана машина,след като я няма критичната маса от хора,които ще отидат до урните с информиран избор? Знаем че никой вестник или телевизия няма толкова здрав щит,че да издържи на евентуалните удари на тази машина,.Много по-доходно и безопастно е да я ласкаеш. Огромният процент хора,които ще пускат бюлетини обаче се информира точно оттам ( нищо че всеки има малък компютър в джоба си),или изобщо не се и опитва.
    Няма да е зле малкото( но достатъчен брой) хора като вас да поемат малко повече тежест от това да пишат в блог и да снимат 10 минути в сутрените ТВ кошмари. Ако искате да събудите някого,то позицията "аз съм анализатор,политиката е за друг тип хора" не върши работа.

    ОтговорИзтриване
  6. 1.

    "Органи" за борба с грандкорупцията би трябвало да са и медиите. По отношение на прозрачността на собствеността на медиите не знам докъде е свършена работата.

    И още - неправителствените организации. За съжаление те май повече са поминък на своите членове отколкото кауза.

    2.

    Гранд-корупцията не е въпрос на присъствие зли гении в политиката. Икономическият и фундамент е голямата преразпределителна роля на държавата - неизменно през годините около 40% от БВП. Обществени поръчки, европейски пари (субсидии) - ето я обичайната територия на действие. Оттук се формира паразитната "класа", която наричаме олигархия, оттук тя има парите, които да трансформира във власт. И тя има интерес икономическата роля на държавата да е голяма, както и да унищожава независимата частна инициатива.

    Кои поименно са действащите лица лично на мен не ми е интересно. Защото:

    3.

    Борбата с гранд-корупцията, не е само въпрос на съдебна реформа, необходимо е едновременното провеждане на истинска класически-либерална икономическа политика, която да закрие хранилките. Простичко казано, преразпределянето през държавата в най-лошия случай да е 30%.

    4.

    По това Евгений Дайнов е написал нещо добро, струва ми се. Лъжат и нямат никакви проблеми със съвестта си, защото се чувстват като наши господари. Не сме им равни, не ни дължат почтеност.

    Трябва да разберем, че се наричаме граждани, защото нямаме господар. Трябва да разберем, че гласуването е по съвест, а не както нареди шефът на фирмата. И никаква толерантност към лъжите - те са инструмент за поробването ни.

    ОтговорИзтриване
  7. Bernard Lewis, "What went wrong" Western Impact and Middle East Responce. Ozford University Press 2002. Историческа книжка за западането на исляма (Османската империя) и влиянието на Запада. Стр. 63: "The difference between Middle Eastern
    and Western economic approaches can be seen even in their
    distinctive forms of corruption, from which neither society is exempt.
    In the West, one makes money in the market, and uses it to buy or
    influence power. In the East, one seizes power, and uses it to make
    money. Morally there is no difference between the two, but their
    impact on the economy and on the polity is very different.".

    В България от "освобождението" до днес се налага модела на централизирана власт, която разпределя обществения ресурс по правила, които често са непрозрачни и благодатни за обогатяването на вземащия решенията политически и/или административен субект. След султанската власт, Русия (която има същия модел на управление) налага и в България същия модел. До някъде Стамболов успява да се противопостави, но накрая плаща с живота си. След 9.9.1945 се налага отново същия централизиран модел на управление (решенията винаги се вземат само на едно(едни) място), но е благозвучно наречен социализъм. Сменени са и ценностите (насилствено), както и самата функция на финансовите ресурси. Вече не е толкова важно колко пари имаш, а кого във веригата на управление познаваш.

    След 89г. смяната на властта се осъществи по абсолютно същия модел, който трябва да се съглася се изчерпва поради изчерпване на ресурс и/или модели за манипулиране на обществото. Натискът на Запада за промени, започва да дава резултат, макар и не толкова бързо.

    Според мен борбата с гранд корупцията преминава през промяна на модела на прокоратурата и с налагането на носене на лична отговорност (каквато в момента не съществува дори по закон).

    При рухването на КТБ се откриха макар и за кратко някои от линиите и моделите за съществуването на гранд корупцията, а последвалото осъдително решение на арбитражния съд за Белене, допълнително повдига завесата. Считам, че промяната вече е започнала, тъй като все повече хора задават въпроси и изискват отговори (за сега не ги получават в адекватна степен). Икономическият ръст и сериозните инвестиции на западни компании от Германия, Холандия, Франция и Великобритания ще изискат промяна на модела, понеже техните доходи не зависят от " усвояването" на обществен ресурс, а от пазара.

    ОтговорИзтриване
  8. Г-н Василев, моето скромно мнение на човек, който следи и осмисля политическата картина в България от 89 до днес е,че трябва да надхитрим статуквото, за друго нямаме сили.( 80% от хората в България са в будна кома умишлено)
    Начина на смяна на статуквото е хора,като Вас, които имат контакти с успели млади (и не толкова) Българи в чужбина(които нямат нищо общо с дс,бсп,бкп и тн.и са родолюбци) едно ново движение или партия от технократи за които единствената цел е да виждат усмихнати и живеещи Българи.
    Мисля си, че само така можем да направим лустрация, която така и не видяхме.
    Ако ви харесва идеята я доразвийте, аз друг начин не виждам!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  9. Здравей Илияне (познаваме се, затова така се обръщам), много ми харесва това което пишеш и се опитваш да правиш. И аз като Radoslav Aleksandrov смятам, че решението е в нова политическа структура, но организирана по нов, модерен начин на принципа на "течната организация" (liquid organisation). Това ще привлече младите и ще създаде доверие. www.liquidorganization.info

    ОтговорИзтриване